E3 2017 predictions

Spelarnas egen högtid E3 är snart här, och veckorna innan är tiden för alla spekulationer om vad som kommer att utannonseras under årets spektakel. Här är vad jag tror och hoppas:

Nintendo – vad jag tror

nintendo.jpg

Många tror att Nintendo kommer att släppa ifrån sig ett ösregn av nya titlar på årets mässa, men det är inte särskilt troligt. De har redan ARMS, Splatoon 2, Xenoblade Chronicles 2 och Super Mario Odyssey utannonserade för resten av året och kommer säkerligen att koncentrera sig på dessa, framför allt Odyssey. Men en eller två stora nyheter kommer de nog med.

De flesta förväntar sig att nya (eller möjligen gamla) Smash Bros och Metroid är vad som kommer att avslöjas, och det är rimligt att Nintendo kommer att fokusera på dessa spel, då alla deras andra stora spelserier redan har kommit eller är på väg till Switchen. Visserligen är det ett helt decennium sedan vi senast såg ett riktigt Metroid, men tiden för att det ska komma ett nytt spel i serien är helt rätt just nu. Det skulle göra de trogna fansens redan heta intresse för Switchen ännu mer brännande. Att vi får se Smash Bros i någon form är oddsen ännu mindre på. Nintendo behöver fler spel till sin betal-online-tjänst som ska lanseras nästa år, och här passar ett nytt Smash Bros som handen i handsken tillsammans med Mario Kart och Splatoon 2.

Ytterligare något högprofilspel för onlinespel är inte heller otroligt. Kanske ett som fokuserar på co-op som komplement till alla de andra spelen där vi först och främst spelar mot varandra. Och så blir det rimligtvis ett par spel till 3DS som ingen bryr sig om.

Nintendo – vad jag önskar mig

nintendo 2.jpg

Ett nytt 2D-Metroid och ett nytt 3D-Metroid till Switchen. Kalla det Super Metroid 2 och Metroid Prime 4 eller vad ni vill, men bara ge mig det! Helst skulle jag vilja att de rebootade hela serien och började om med Samus första och andra uppdrag. Då slipper vi den berättarmässiga knut som serien har slagit på sig själv, och Nintendo kan satsa på en stadig våg av Metroid-spel de kommande åren.

Med tanke på att Nintendos betal-online-tjänst kommer att lanseras nästa år, och då det ingår att man får spela diverse NES-spel i den, så borde Nintendo avtäcka sin Virtual Console-tjänst till Switchen snart. Super Metroid och Metroid Prime redan i sommar tack!

I övrigt hänvisar jag till mitt tidigare inlägg Vad saknar Nintendo för en grundlig genomgång om de nya spel som Nintendo borde utannonsera snarast möjligt.

Och sist men inte minst vill jag ha fler Wii U-konverteringar och förbättrade nyversioner av gamla spel. Nya bärbara, fräscha versioner av alla storspel som jag har missat genom åren. Ge mig dem bara!

Sony – vad jag tror

maxresdefault.jpg

Om jag ska vara ärlig har jag ingen större känsla för vad Sony kommer att slå till med för nya utannonseringar. Det är för tidigt för Horizon 2, och nya delar i Uncharted och Last of Us-serierna är sedan länge utannonserade.

Bloodborne II, eller något annat från From Software, är inte osannolikt.

Förutom att se mer från redan utannonserade spel som Spider-Man och God of War, och att Kojima presenterar ännu en trailer som ingen fattar, så förväntar mig jag det oförväntade. Att bli överraskad.

Sony – vad jag önskar mig

sony-e3-press-conference1.jpg

Jag har redan så mycket spel till min Playstation 4 att jag egentligen inte behöver några fler spel på ett bra tag. Jag ska spela Uncharted och Last of Us och Journey och Arkham Knight och Persona 5 och Nier: Automata och Horizon Zero Dawn och Titanfall 2 och Overwatch och femtio andra spel, så även om inte Sony utannonserar ett enda nytt spel så skulle jag vara nöjd.

Men jag är sugen att se mera från Ninja Theorys Hellblade: Senua’s Sacriface, om det spelet inte har gått helt vilse i sin problemfyllda utveckling.

Och ett par nya storslagna spel för lokal co-op, som jag kan spela med mina vänner i soffan tar jag gärna emot. Och Yoshinori Ono får gärna vandra upp på scenen med sin Blanka-figur och berätta att Sakura blir nästa karaktär att ansluta till Street Fighter V. Det skulle jag inte säga nej till!

Microsoft – vad jag tror

Microsoft-E3-2016-press-conference-Xbox.jpg

Scorpio. Scorpio. Scorpio.

Det känns som det var flera år sedan Microsoft utannonserade ett spel senast. Den senaste tiden har de med god marginal lagt ner fler spel än vad de har avtäckt nya. Den bombmatta av nya spel som vissa förväntar sig av Nintendo kommer rimligtvis här. Microsoft måste visa att Scorpio är konsolen vi alla behöver, och långa listor av tekniska termer om konsolens insida i all ära: det är bara spelen som kan visa vad en maskin egentligen går för.

Om vi går efter Microsofts agerande den här generationen kommer alla nya titlar ha Forza, Gears och Halo i titeln. Men det känns som det är nu eller aldrig för Microsoft att försöka lansera några nya spelserier också. Kan vi få en enda ny spelserie till Xbox som någon bryr sig om? Det vore verkligen på tiden!

Microsoft – vad jag önskar mig

MS-Dates-E3-2016-Press-Conf.jpg

Att man kan spela Halo 5 och Halo 6 co-op split screen på Scorpio. Då blir jag nöjd. Annars inte.

E3 i övrigt – vad jag önskar mig

portal2-screenshots-7.jpg

Det bästa som kunde hända är förstås om Valve vaknar upp ur sin koma och på raken utannonserar Left 4 Dead 3, Portal 3 och Half-Life 3. Det skulle bli E3s största ögonblick någonsin.

Som jag redan nämnt har jag redan spel så det räcker och blir över till min Playstation 4, så där behöver jag inte så mycket nytt. Men till Switch önskar jag mig en syndaflod av gamla och nya spel som jag kan spela bärbart!

Det är trevligt att EA redan utannonserat FIFA till Switchen, men ännu hellre vill jag ha ett bärbart NHL, så det hoppas jag att de kommer att avtäcka det på sin semi-EA-konferens EA Play.

En reaktion på ”E3 2017 predictions

Kommentera

