Halvtid: Mario Kart 8 Deluxe

Mario Kart 8 Deluxe påminner om Ultra Street Fighter IV på så sätt att spelmekaniken är 10 av 10, men att spelen saknar standardfunktioner som jag förväntar mig att finna. I Ultra Street Fighter IV letar jag förgäves efter ett riktigt story-läge och en genomgripande turorial, och i Mario Kart är det möjligheten att på ett vettigt sätt organisera spelandet med vänner och andra spelare online som saknas.

Man kan inte röstchatta i Mario Kart, man kan inte snabbt och enkelt skicka inbjudningar till personer på sin vännerlista, man kan inte skicka ett meddelande med sin vännerförfrågan för att förklara att man vill spela Mario Kart, man kan inte enkelt kommunicera för sina vänner vilka tider man brukar spela, det finns ingen ”fight request”-funktion som gör att man automatiskt ansluter till en vän när denne också börjar spela Mario Kart, och man kan sätta upp en egen lobby, men inte på ett särskilt flexibelt sätt.

Nu har inte den ökända online-appen haft premiär än, och det är möjligt att alla dessa funktioner kommer att finnas i den. Därför avvaktar jag med en recension av spelet, innan alla dessa onlinebitar har fallit på plats. Men det är fortfarande märkligt att Nintendo tycker att jag ska behöva använda en extern app för dessa grundläggande funktioner, saker som borde vara standard i maskinen och i spelet från början.

DArPVPlXkAA-ybQ.jpg large

Men när man inte försöker kommunicera med någon utan bara sitter och racar är Mario Kart 8 Deluxe ett grymt underhållande spel. Att köra cuper ensam är visserligen som att vara ensam i en stor festlokal, men time trial, mot sin egen eller andras spökförare, är riktigt, riktigt kul. Och att spela online är ett spelmässigt party. Med fyrtioen förare och fyrtioåtta banor att välja mellan är det ingen brist på innehåll. Lägg till massor av fordon, hjul och flygsegel att låsa upp, och det finns många kombinationer av förare och utrusning att testa.

Föremålen som man får under racen har alla sina användningsområden, om man bara håller sig kall och väntar till rätt ögonblick att använda dem. Ett vanligt nybörjarmisstag är att använda föremålen alldeles för tidigt och vid fel tidpunkt. Att boosta rakt över kanten och försvinna ut i evigheten (innan man tålmodigt blir bogserad tillbaka till banan igen) gör ingen glad.

De flesta banorna är snillrikt konstruerade för att maximera spelets underhållning, och de bjuder på drivor av utmaning och spänning. Tre Rainbow Road är definitivt en för mycket, men i övrigt finns det inga banor som skapar en suck hos mig när slumpen väljer dem inför ett online-lopp. Jag tenderar att än så länge föredra de enklare banorna, för de ger mer utrymme att fokusera på kampen mot de andra förarna, snarare än att mest bara koncentrera mig på svåra svängar och kluriga hinder.

DAvONRVVYAAqkCS.jpg large

När det gäller det spelmässiga har jag bara två saker att klaga på:

Det första är att det är jäkligt irriterande när man blir nerskjuten tre eller fyra gånger på raken utan att man ens har fått chansen att röra sig ur fläcken. Man har en viss tid av skydd när man blivit nerskjuten, men den är jäkligt kort och gör sällan någon nytta. Man ligger trea och blir nerskjuten av den som ligger fyra, och innan man har rört sig en meter, blir man skjuten igen av den som ligger sjua, och så blir man överkörd av den som ligger nia och så ligger man plötsligt tolva och sist utan att man har haft en chans att göra någonting för att hindra detta fall genom fältet.

Efter sådana ”orättvisa” fall brukar man får ersättning i form av en Bullet Bill eller en stjärna vid nästa föremålsutdelning som hjälper en upp i fältet igen, men det är ändå rejält irriterande när det händer. Har man blivit skjuten två gånger på raken utan att man ens rört sig ur fläcken borde spelet kompensera detta med en längre tid av skydd, så att man åtminstone kan få komma igång och få upp farten igen och köra lite, innan man blir nerskjuten för en tredje gång.

Det andra spelmässiga klagomålet jag har är att starten är alldeles för viktig för utgången av racet. Ofta är det två eller tre förare som får en lucka till resten av fältet, och medan klungan saktas ner av alla skjuter på alla och kör över varandra, så kan de tre första förarna, som slipper helvetet där bakom, tämligen obekymrat utöka sin lucka till de övriga. Det är avgörande om man får ett föremål i första kurvan eller inte, och vilket föremål man får, för hur resten av loppet ska gå. Det är olyckligt att de som var bäst i förra loppet alltid får starta först i nästa, då det ger dem en alldeles för bra chans att ta ett föremål i första kurvan och avgöra loppet redan där.

De gånger jag kommit etta eller tvåa online har egentligen alla följt samma mönster: jag har fått en riktigt bra start och kommit bland de två-tre första ut ur andra kurvan. En lucka har bildats till klungan, och jag har kunnat koncentrera mig på kurvtagning och boost i godan ro, nästan som om jag spelat själv, utan att behöva bry mig om mördarkaoset i klungan bakom. Ligger man etta eller tvåa på sista varvet kan man mycket väl kosta på sig två eller tre misstag och ändå gå i mål i täten, men ett enda misstag på första varvet och loppet är i stort sätt kört.

Dessa båda klagomål sänker dock inte spelet på något sätt, och dessutom lär de bli ett mindre och mindre problem desto bättre jag blir på spelet. Även som en klantig nybörjare är varje race i Mario Kart 8 Deluxe är fröjd och jag vill bara fortsätta spela. Det ska bli spännande att se vad som händer när den ökända online-appen slutligen dyker upp; hur det kommer att förändra upplevelsen av att spela online på Switchen.

DArPkcqXsAAcyZl.jpg large.jpg

Så min upplevelse av Mario Kart 8 Deluxe är den samma som min upplevelse av Nintendo Switch överlag: så länge man spelar är det 10/10, men när man inte spelar häpnar man på bristen på standardfunktioner som konkurrerande format har haft i över ett decennium nu.

En reaktion på ”Halvtid: Mario Kart 8 Deluxe

Kommentera

